søndag den 31. januar 2016

Hver dag

Hver dag af David Levithan
Udgivet: 29.08.2013
Genre: Social realisme
Sider: 438
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Teenageren A vågner i en ny krop hvert eneste dag. Sådan har det altid været. A kan aldrig være forberedt på hvis krop, han vågner op i. Han kan dermed gå fra at være en pige den ene dag til at være en dreng den følgende dag. A er biologisk set hverken en pige eller en dreng, da han ikke har sin egen krop, men han tænker på sig selv som en dreng. For at holde sig ude af problemer, har A følgende regler: Knyt dig ikke til nogen, gør dig ikke bemærket, bland dig ikke i noget. Regelsættet har været årsagen til, A har kunnet gå ubemærket hen i så mange år. En dag A havner i Justins krop og møder hans henrivende kæreste Rhiannon, da ønsker A ikke at gemme sig længere.
Skrivning: David Levithan har haft fat i det helt store ordforråd i denne bog, som har nogle formidable overvejelser. Et eksempel er: ''Selvoprettelse er ikke umagen værd, hvis man ikke kan leve med det selv, man opretholder.'' Dette citat er én af de smukkeste, jeg har fundet gennem hele denne roman, der har tonsvis af filosofiske tanker. Kapitlerne i bogen bliver adskilt efter dage fx dag 6000, som giver en fed fornemmelse af en udvikling.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Personligt har jeg fået et helt andet indblik på biseksuelles tankegang. Når jeg skriver dette, mener jeg ikke, jeg fandt det forkert før, men nu har jeg bare fået en bedre forståelse for seksualiteten. Rhiannon møder A i forskellige kroppe, der både tilhører piger, drenge, tykke som tynde, hvilket virkelig fremhæver menneskers overfladiskhed og fordomme. Ubevidst tror jeg måske også, at jeg ville reageret på samme måde. Disse tanker havde jeg også, da jeg læste Wonder. Jeg elsker at læse disse bøger, da jeg lærer meget om mig selv, imens jeg får en dejlig historie formidlet. Da jeg læste denne bog, begyndte jeg gradvist at tænke mere og mere på kroppen som et hylster og dermed ens personlighed som det mest essentielle.
Min holdning: Jeg var ærligt talt ret skeptisk over for plottet, da jeg vendte de første sider. I løbet af bogen kommer man dog virkelig til at holde af A, og man får simpelthen så ondt af ham. Han kan på en måde ikke tillade sig at bruge kroppene, som han ønsker, da han skal tage hensyn til ''ejerne.'' Samtidigt er der dog ingen, som tager hensyn til ham, og han har ikke samme mulighed for eksempelvis at kysse sine forældre godnat hver aften eller have et fast forhold.
Bemærkninger: November sidste år udkom filmen: The Danish Girl i biograferne, som omhandler (Einar/)Lili, der ikke følte sig tilpas i sin mandekop, hvilket jeg synes, man kan perspektivere til med denne bog.
Denne bog vil jeg klart anbefale, da den omhandler et meget nutidigt emne og samtidigt er så livsbekræftende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar