tirsdag den 15. december 2015

Rød som blod

Rød som blod af Salla Simukka
Udgivet: 30.09.2014
Genre: Thriller
Sider: 263
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Finsk
Sprog: Dansk
Handling: I den kolde vinter finder 17-årige Lumikki pludselig en ganske tilfældig dag blodstænkede pengesedler med en værdi af 30.000 euro i skolens mørkekammer. Lumikki bor alene, går alene og foretrækker at være alene, men det ændres i takt med at flere mysterier dukker op i forbindelse med pengene.
Skrivning: Bogen har de mest fabelagtige beskrivelser, som gør, at du slubrer bogen i dag. Man kan forestille sig hvert eneste sted, Lumikki er, og sansebeskrivelserne er virkelig ubeskrivelige. Hver gang handlingen skifter til en anden dag, så er der en helt sort side, der fortæller hvilken dato, fortællingen nu foregår i. 
Mine tanker mens jeg læste bogen: Lumikki kender en masse tricks, der gør hende i stand til at overleve ''prøvelserne,'' hun bliver udsat for. Det er virkelig nice, fordi man lærer noget, mens man læser bogen! Samtidigt vidner det også om hendes mørke barndom. Rød som blod fortælles i tredje person, og det gør man får et bedre overblik, men samtidigt forsøger man at løse mysterierne sammen med Lumikki, hvilket måske er sværere, end man først troede.
Min holdning: Dette er en af de første thrillere, jeg har læst, men det vil bestemt ikke være den sidste, hvis der findes andre som denne! 
Sammenligning: Den er en meget bedre version af Dig og mig ved daggry. I denne gudeskønne bog er hovedpersonen dog den selvstændige og handlekraftige.
Bemærkninger: Lumikki betyder på finsk Snehvide. Derfor synes jeg, det er vildt gennemført, titlerne på bøgerne i trilogien også er fra fortællingen om Snehvide.
Den SKAL læses!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar