fredag den 25. december 2015

Magnus Chase - The Sword of Summer

Magnus Chase - The Sword of Summer af Rick Riordan
Udgivet: 06.10.2015
Genre: Fantastisk eventyrsroman baseret på den nordiske mytologi
Sider: 497
Forlag: Disney Hyperion
Antal stjerner: ****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Magnus Chase tror, han er en helt ordinær forældre- og hjemløs, som udelukkende skal fokusere på at fylde sin mave med mad. For to år siden blev hans mor dræbt, og siden da har Magnus boet på gaden i Boston. Morens død var usædvanlig. Hun blev dræbt af ulve. Magnus' far er ukendt, indtil Onkel Randolph opsøger Magnus og indvier ham i hans skæbne: Hans far er en nordisk gud, og Magnus skal derfor hente sin regelmæssige arv: The Sword of Summer.
Skrivning: Titlerne på kapitlerne er så morsomme! Et eksempel er: We Are Falafel-Jacked by an Eagle. Det bedste ved denne bog er dog de nordiske guder! De har nemlig så meget karakter! Jeg lagde selv meget mærke til havguden Ran, som originalt i den nordiske mytologi fanger sømænd på havet og sørger for, at de drukner. I bogen fremstår hun til gengæld som en sindssyg posedame, der samler på alt, hvad der samles kan. Forfatteren overdriver vildt meget med de enkelte guder, og det skaber den bedste stemning, der virkelig fanger én.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Magnus minder ufattelig meget om Percy Jackson! Jeg er vild med begge bøger, men jeg synes, karaktererne ligner hinanden alt for meget. Det ødelægger ifølge mig lidt The Sword of Summer, fordi bogen er fortræffelig, hvis man ikke sammenligner den med Percy Jackson.
Min holdning: Jeg elsker Rick Riordans bøger, fordi de bare har alle elementer såsom humor, fantasy og historiske guder. Det er så fedt, man lærer om de forskellige guder ved at læse en fantastisk god bog!
Bemærkninger: Før jeg læste bogen kaldte jeg hovedpersonen Magnus Bane (fra Cassandra Clares serier: The Infernal Devices, The Mortal Instruments og The Bane Chronicles). Det var helt ubevidst og yderst forvirrende for min omgangskreds, men ikke tilfældigt! Rick Riordan skriver på en af de første sider: ''To Cassandra Clare. Thanks for letting me share the excellent name Magnus.'' WOW! To af mine tre yndlingsforfattere har kommunikeret med hinanden, og de er muligvis venner! Magnus betyder på engelsk great, som man på dansk kan oversætte til mægtig.
Den kan helt klart anbefales, hvis interesserer dig for mytologi!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar