tirsdag den 1. december 2015

Eleanor og Park

Eleanor og Park af Rainbow Rowell
Udgivet: 04.03.2014
Genre: Social realisme
Sider: 310
Forlag: Gads forlag
Antal stjerner***
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: 16-årige Eleanor er lige flyttet til Omaha, Nebraska. Hun er den unikke, rødhårede og buttede nye pige i skolen, som mange ser ned på. I skolebussen sidder hun ved siden af Park. Park er cute, asiatisk og en stor tegneserieelsker. I starten ser duoen skævt til hinanden, men lidt efter lidt begynder de sammen at læse tegneserier og høre musik. Det lyder alt sammen ret idyllisk, men det er desværre kun overfladen, for Eleanor har mange problemer i hjemmet, som blokerer lidt for duoens fremtidige kærlighed.
Skrivning: Historien er skrevet i tredje person ental, men man følger enten Eleanors eller Parks synsvinkel alt efter, hvilket kapitel man læser. Det er en interessant måde at skrive på, men det falder ikke i så god jord hos mig.
Der er mange referencer til Star Wars, X-men, sange og ældre skuespillere, hvoraf jeg ikke kender nogle af delene, så jeg kører lidt død i bogen, når de nævnes (gang på gang).
Både Eleanor og Park nedgør sig selv virkelig meget. Jeg forstår, de har dårligt selvværd, men jeg mener, Rainbow Rowell giver den en tand for meget.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Bogen er ret kliche på en original måde. Altså det er nogle meget velkendte emner, men det er bare en ny måde at fortælle historien på. Jeg kan dog godt lide, historien ikke foregår i nutidens USA, men i stedet i 1986 hvor der var nogle lidt andre meninger til ting. 
Min holdning: Historien er bestemt ikke dårlig, men jeg synes bare ikke, den fanger mig så meget, som den burde. Jeg har hørt mange gode kommentarer om Eleanor og Park, og jeg har også ofte fået den anbefalet. Så jeg har muligvis skruet mine forventninger for højt op.
Den anbefales ikke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar